Τα Δίκτυα διανομής στη Ρωσία

Γονική Κατηγορία: Άρθρα για το franchising

Κατηγορία: Ανάπτυξη στο Εξωτερικό

Εμφανίσεις: 1207

Το σύστημα διανομής προϊόντων κατανάλωσης στην Ρωσία παρουσίασε σημαντικές αλλαγές μετά την διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης και την απελευθέρωση των εισαγωγών στην χώρα. Κατά την διάρκεια της Σοβιετικής Ένωσης, η βιομηχανία
ήταν προσανατολισμένη στην παραγωγή προϊόντων εξοπλισμού σε βάρος των προϊόντων κατανάλωσης.

Μετά την απελευθέρωση των τιμών από το 1992 και την θέση σε εφαρμογή ενός καθεστώτος πιο εύκαμπτου για την εισαγωγή των προϊόντων, δημιουργήθησαν πολλά καταστήματα, περίπτερα και ‘supermarkets’.

Τα δίκτυα διανομής αναπτύχθηκαν ξαφνικά και ορισμένοι τομείς παρουσιάζουν δίκτυα διανομής πλέον ανεπτυγμένα, ενώ σε άλλους τομείς βρίσκονται σε πρωτογενή μορφή. Κυρίως στις μεγάλες πόλεις όπως Μόσχα και Αγ. Πετρούπολη έχουν δημιουργηθεί καλά οργανωμένα κανάλια διανομής τα τελευταία χρόνια και στον τομέα της λιανικής πώλησης μεγάλα εμπορικά καταστήματα και εμπορικά κέντρα αναπτύσσονται με
ταχείς ρυθμούς. Στην αγορά έχουν κάνει την εμφάνισή τους, επίσης, μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, εγχώριες και ξένες σε διάφορους τομείς π.χ. ηλεκτρικές συσκευές (Technosila, Mir, Video, Eldrado,), οικιακός εξοπλισμός (Klioutch, OK Dom Leroymerlin’
Obi, Ikea), καλλυντικά (L. Etoile, Ile de Beaute, Douglas, Rivoli), αθλητικά είδη (Sportmaster, Epitcenter, Intersport), κινητά-μηχανήματα τηλεπικοινωνιών (Evrosetι, Svyaznoi) φαρμακευτικά (36.6), τρόφιμα (Metro, Auchan, Χ5 Retail Group) κ.α..
Σημειώνουμε ότι και στην Ρωσία υπάρχει η κλασική διάρθρωση εισαγωγέα- χονδρεμπόρου και λιανοπωλητή , πολλές φορές όμως τα κανάλια αυτά περιορίζονται , αφού σήμερα οι χονδρέμποροι και ενδιάμεσοι αντιπρόσωποι αρχίζουν να περιορίζονται
και εξατράται από την ωρίμανση της αγοράς.
Παραδοσιακές μορφές λιανικής πώλησης (όπως τα καταστήματα ‘ounivermag‘ – ‘ouniveram’, (διακινούν πολλά προϊόντα πλην τροφίμων), τα καταστήματα ‘gastronom’ – ‘producty’ (τρόφιμα), ‘Sviet’ (φωτιστικά), ‘Khoziaistvenny’ (οικιακός εξοπλισμός), τα
περίπτερα και οι ανοιχτές αγορές), παρά το γεγονός ότι κατέχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς χάνουν έδαφος, προς όφελος μοντέρνων καναλιών διανομής.

 

Στις παραδοσιακές μορφές πώλησης περιλαμβάνονται τα:
Περίπτερα προτείνουν στον καταναλωτή διάφορα προϊόντα, κυρίως τρόφιμα, και ανταγωνίζονται σοβαρά τα μαγαζιά της γειτονιάς (πολύ πιο κοντά, ανοιχτά όλο το 24ωρο). Τα περίπτερα είναι πολυάριθμα στους δρόμους, αλλά στην Μόσχα υπάρχει
προσπάθεια περιορισμού αυτών θεσπίζοντας σχετική νομοθεσία.
Καταστήματα της γειτονιάς μετά την ιδιωτικοποίηση τους, έγινε προσπάθεια καλυτέρευσης της διάθεσης ποικιλίας προϊόντων, αλλά η γκάμα παραμένει περιορισμένη. Οι ιδιοκτήτες αυτών των καταστημάτων ‘producty’ κατέχουν συνήθως πολλά καταστήματα. Σήμερα τα καταστήματα αυτά κατέχουν μεγάλο μερίδιο της αγοράς.

Παραδοσιακές μορφές λιανικής πώλησης (όπως τα καταστήματα ‘ounivermag‘ – ‘ouniveram’, (διακινούν πολλά προϊόντα πλην τροφίμων), τα καταστήματα ‘gastronom’ – ‘producty’ (τρόφιμα), ‘Sviet’ (φωτιστικά), ‘Khoziaistvenny’ (οικιακός εξοπλισμός), τα
περίπτερα και οι ανοιχτές αγορές), παρά το γεγονός ότι κατέχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς χάνουν έδαφος, προς όφελος μοντέρνων καναλιών διανομής.
Στις παραδοσιακές μορφές πώλησης περιλαμβάνονται τα:
Περίπτερα προτείνουν στον καταναλωτή διάφορα προϊόντα, κυρίως τρόφιμα, και ανταγωνίζονται σοβαρά τα μαγαζιά της γειτονιάς (πολύ πιο κοντά, ανοιχτά όλο το 24ωρο). Τα περίπτερα είναι πολυάριθμα στους δρόμους, αλλά στην Μόσχα υπάρχει
προσπάθεια περιορισμού αυτών θεσπίζοντας σχετική νομοθεσία.
Καταστήματα της γειτονιάς μετά την ιδιωτικοποίηση τους, έγινε προσπάθεια καλυτέρευσης της διάθεσης ποικιλίας προϊόντων, αλλά η γκάμα παραμένει περιορισμένη. Οι ιδιοκτήτες αυτών των καταστημάτων ‘producty’ κατέχουν συνήθως πολλά καταστήματα. Σήμερα τα καταστήματα αυτά κατέχουν μεγάλο μερίδιο της αγοράς.
Οι ανοιχτές αγορές προτείνουν κυρίως τρόφιμα και άλλα καταναλωτικά προϊόντα. Οι ανοιχτές αγορές, οι αγορές χονδρεμπορίου, ημι-χονδρεμπορίου, και οι ειδικές αγορές (ενδύματα, τρόφιμα, ηλεκτρονικά) είναι συνήθως εγκατεστημένες στην
περιφέρεια, στα περίχωρα μεγάλων πόλεων και προσφέρουν στους καταναλωτές ποικιλία προϊόντων χαμηλής κυρίως τιμής. Ωστόσο, υπάρχει, επίσης, σχέδιο για περιορισμό τους και αναμένεται πολλές απο τις υπάρχουσες, κυρίως στην περιοχή της
Μόσχας να σταματήσουν τη λειτουργία τους.

Τομέας λιανικής πώλησης τροφίμων
Η διάρθρωση των καναλιών διανομής στην Ρωσία άλλαξε σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Mορφή της διανομής τροφίμων στην Ρωσία – Μορφή των καναλιών διανομής τροφίμων
στην Ρωσία

Παραδοσιακά καταστήματα, 41%
ανοιχτές Αγορές , 21%
Περίπτερα, 15%
Σούπερ Μάρκετ, 10%
Cash and carry ‘Discounters’, 10%
‘Ηyper markets’, 3%

Mορφή της διανομής τροφίμων στην Ρωσία ανά περιφέρεια
Η διανομή στην Ρωσία ανά περιφέρεια
South (Νότος), 11%
Center (Κέντρο), 38%
Orient (Απω Ανατολικά), 4%
Siberia (Σιβηρία), 12%
Oural (Ουράλια), 9%
North-West (Βόρειο- Δυτικό μέρος), 9%
Volga, 17%

Τα πρώτα σούπερ-μάρκετ δυτικού τύπου, εμφανίσθηκαν στην Ρωσική αγορά, μετά το 1990, με περιορισμένες αρχικές επιφάνειες και απευθύνονταν κυρίως στους καταναλωτές υψηλών εισοδημάτων. Προς το παρόν, όλα είναι ευνοϊκά για την ανάπτυξη των νέων μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων, όπως το ευνοϊκότερο πολιτικό και οικονομικό κλίμα για την προσέλκυση επενδύσεων, η αύξηση των μέσων εισοδημάτων του Ρώσου καταναλωτή κ.α.. Μετά το 2000, παρατηρήθηκε μία μεγάλη ανάπτυξη των αλυσίδων καταστημάτων στην Ρωσία. Το 1997, για πρώτη φορά η μεγάλη Αλυσίδα καταστημάτων ‘Ramstor’ Τουρκικών συμφερόντων άνοιξε στην Ρωσία και ακολούθησε η Γαλλική ‘AUCHAN’ (τρόφιμα) κ.λ.π. Παράλληλα, οι Ρωσικές αλυσίδες (Sedmoi Kontinent, Perekriostok, Pyaterochka, Kopeika, Tander) δραστηριοποιούνται δυναμικά στην αγορά.

Το 2004 η μείωση του Φ.Π.Α. από 20% σε 18% και η κατάργηση του φόρου λιανικής πώλησης 5% ευνόησαν την ανάπτυξη του εμπορίου με αποτέλεσμα την αύξηση του κύκλου εργασιών του τομέα λιανικής πώλησης, που το 2005 διαμορφώθηκε σε 245
τρις $, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 12% έναντι του 2004. Η ανοδική αυτή πορεία του κύκλου εργασιών του τομέα λιανικής πώλησης αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα έτη.

Ο μεγαλύτερος όμιλος λιανικής πώλησης τροφίμων της Ρωσίας είναι η ‘Χ5 Group’, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες super-market ‘Perekreostok’, ‘Pyaterochka’, ενώ σημαντική θέση στην αγορά κατέχουν και η ‘Seventh Continent’, ο όμιλος ‘MARTA
GROUP’ , με τις Αλυσίδες ‘BILLA’ και ‘GROSMART’ , ο όμιλος ‘AUCHAN’ . Προσφάτως η ‘URALSIB Financial’, απέκτησε πλήρη έλεγχο της αλυσίδας ‘discount supermarkets Kopeika’ με την εξαγορά του 50% ποσοστού της εταιρείας. Ο όμιλος
Carrefour, δεύτερη παγκοσμίως μεγαλύτερη αλυσίδα, ξεκίνησε πρόσφατα την λειτουργία του πρώτου καταστήματός του στη Μόσχα και σχεδιάζει τη λειτουργία δύο ακόμα στο Κρασνοντάρ και το Λιπετσκ.

Επόμενος στόχος των εταιρειών του κλάδου στην Ρωσία, αποτελεί η επέκταση των δικτύων διανομής στην επαρχία. Ωστόσο, η επέκταση στην επαρχία ζητάει μεγάλες επενδύσεις ιδιαίτερα στον τομέα ‘logistics’, πράγμα που ευνοεί τις περιφερειακές
επιχειρήσεις. Μέχρι στιγμής βεβαίως οι ρωσικές αλυσίδες προπορεύονται σε σημεία πώλησης από τους ξένους ανταγωνιστές, ιδιαίτερα στην περιφέρεια (π.χ. δύο Ρωσικές εταιρείες ‘Sibirskii Gigant’ , Sibirskaia Goubernia’ κυριαρχούν στην Σιβηρία, η αλυσίδα
καταστημάτων ‘Lenta’ κυριαρχεί στην Βορειο-Δυτική Ρωσία και η ‘Victoria’ με τις επωνυμίες ‘Kvartal’ ‘Deshevo’ στην περιοχή του ‘Kaliningrand’.

Τα Εμπορικά Κέντρα στην Ρωσία
Κατά το 2006 στην Μόσχα, τα εμπορικά κέντρα αντιπροσώπευαν σε επιφάνεια τα 2,9 εκατ. τ.μ. Η επέκταση των εμπορικών κέντρων δεν φαίνεται να σταματήσει τα επόμενα χρόνια. Υπάρχει προς το παρόν τουλάχιστον ανταγωνισμός μεταξύ των ‘developers’ για την απόκτηση των προϊόντων μάρκας και επωνύμων ευρωπαϊκών και αμερικανικών προϊόντων. Οι τιμές των εμπορικών χώρων στην Ρωσία σήμερα είναι αρκετά υψηλές και ιδιαίτερα στην Μόσχα, που μπορεί να ξεπεράσει τα $4000 – $40000 άνευ φόρου ανά τ.μ. Ειδικότερα, τα ενοίκια στα εμπορικά κέντρα πολυτελείας στο κέντρο της Μόσχας
δύνανται να ανέλθουν από $3.000 έως $5.000 ανά τ.μ..
Το κύμα αυτό ανεγέρσεως νέων εμπορικών κέντρων στην Ρωσία, υπάρχει επίσης και στην περιφέρεια ιδιαίτερα στην Βορειοδυτική Ρωσία (Αγία Πετρούπολη), στα Ουράλια (περιοχή Ekateribourg), στη Σιβηρία (Novossibirski), στο Κέντρο (περιοχή ‘Niji-
Novgorod’ και ‘Samara’ και περιοχή του νότου ‘Rostov–Don’. Παρατηρείται, επίσης, το φαινόμενο του κλεισίματος των παραδοσιακών αγορών στην Μόσχα και την αντικατάστασή τους από εμπορικά κέντρα. Όπως συνηθίζεται να λέγεται, κάθε ημέρα
ανοίγει ένα εμπορικό κέντρο στην Ρωσία.
Βάσει έρευνας που διεξήχθη απο την εταιρεία «Magazin Magazinov» σε συνεργασία με την εταιρεία real estate CB Richard Ellis το 2008 οι υψηλότερες πωλήσεις ανα τετραγωνικό μέτρο καταγράφηκαν στη Μόσχα και όχι σε πόλεις της Δυτικής Ευρώπης
όπως το Παρίσι ή το Λονδίνο. Το 2008 ένα κατάστημα γνωστής εταιρείας ρούχων στο κεντρικό εμπορικό κέντρο Okhotniy Ryad πούλησε εμπορεύματα αξίας μεταξύ $25.000- $26.000 ανά τετραγωνικό μέτρο ενώ το κατάστημα της μάρκας ΖΑRA σε κεντρικό
εμπορικό δρόμο της Μόσχας είχε πωλήσεις $30.000/τετ.μετρ. Οι υψηλές αυτές αποδόσεις δεν αφορούν μόνο σε καταστήματα ρουχισμού, υψηλές πωλήσεις ανα τετραγωνικό μέτρο είχαν και αλυσίδες καταστημάτων super-market όπως η Pyateroshka
στη Μόσχα ($7.000/τετ. μετρ. ετησίως), τα AUCHAN ($19.000/τετ. μετρ), Carousel ($10.000/m2), ενώ τα καταστήματα της γνωστής αλυσίδας ΙΚΕΑ, για τα οποία η μέση παγκόσμια αξία πωλήσεων ανα τετραγωνικό κυμαίνεται σε $6300, στη Ρωσία
κατέγραψε πωλήσεις $14300. Όσον αφορά στα εμπορικά κέντρα, στο “Evropeiski», εμπορικό κέντρο σε κεντρικό σημείο της Μόσχας, καταγράφονται πωλήσεις αξίας $24000/τετ μετρο ετησίως, ενώ στο εμπορικό κέντρο «Megamall» στα προάστια της
Μόσχας, οι πωλήσεις ανα τετραγωνικό μέτρο ανέρχονται σε $6000-7000 ετησίως. Τα νούμερα αυτά ξεπερνούν κατά πολυ, σύμφωνα με την έρευνα, αυτά που καταγράφονται σε άλλες χώρες της Ευρώπης και για το λόγο αυτο πολλές εταιρείες
ενδιαφέρονται να επεκτείνουν την παρουσία τους στη ρωσική αγορά. Ως παράγοντες που έχουν συνδράμει στην εξέλιξη αυτή αναφέρονται η συγκέντρωση πληθυσμού, τα υψηλά εισοδήματα καθώς και οι υψηλές τιμές. Είναι γεγονός οτι κάποια
αγαθά πωλούνται στη Ρωσία σε τιμές εως και διπλάσιες αυτών στην Ευρώπη, συνεπώς ακόμα και αν ένα αντίστοιχο ευρωπαικό κατάστημα έχει τον ίδιο αριθμό πελατών τα έσοδα ανα τετραγωνικό μέτρο θα ήταν χαμηλότερα. Επίσης, οι εξελίξεις αυτές
σχετίζονται με το γεγονός οτι η Ρωσία είναι μια αναδυόμενη αγορά και δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα, όπως οι αντίστοιχες ευρωπαικές όπου η αγορά είναι περισσότερο συγκεντρωμένη και οι μεγάλες εταιρείες ελέγχουν σημαντικό ποσοστό της. Ενδεικτικά
αναφέρεται οτι μεγάλες εταιρείες λιανικής πώλησης, όπως ο όμιλος Χ5, στη Ρωσία έλέγχουν ποσοστό μόλις 5-6% της αγοράς. Καθώς η αγορά «ωριμάζει» και πλησιάζει περισσότερο τα ευρωπαικά δεδομένα οι αποδόσεις αυτές αναμένεται να μειωθούν.
Βεβαίως τα εν λόγω στοιχεία αναμένεται να επηρεαστούν το 2009 απο την γενικότερη οικονομική κατάσταση και την αναμενόμενη πτώση στην κατανάλωση.

2018-01-02T11:01:29+00:00 January 2nd, 2018|ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟ FRANCHISING|